Wednesday, January 7, 2009

Penin ngan angah.....

Aku penin kepala laaa, tak tau nak buat cmn ngan si angah. Hero aku yg no 2 ni, puye la degil & malasssss yer. Yg jd problem yer, bila aku nak soh dia buat homework, puas pujuk/marah/rotan......dia selamba jer.......stress aku gini, bisa jg gilerrr gue.....tiap kali balik umah, bila tiba time nak buat h/work, mmg liat yg teramat-amat.....grrrrr.....aku ckp apa pun....

"mama tanak buat kek tuk angah"........dia leh jawab, "angah tanakkk keppp" (dia ni pelat sket).....walaupun sebeno yer dia ni bapok ler 'hantu' ngan kek

"mama ckp papa tak yah beli menan tuk angah"

"mama ckp papa......nti papa rotan"

even aku rotan pun, dia buat selamba jer....nangis tu mmg nangis la, tp hwork tu tetap dia keras tanak buat jugak......

hari tu homework ni laa dia kena buat......puye la payah nak soh

jom tgk cmn aksi dia buat homework tuh

muka mcm serius jer kan buat hwork, padahal.....mcm pahat ngan penukul, sekali ckp...tulis satu huruf, sekali ckp lg...tulis lg satu.....tension takkk????


ni dia tgh menulis laa......

pas buat kat meja, dia turun plak....buat kat depan tv.....nmpk tak dh sampei tgh dah dia buat....pas dah siap sema huruf 'B', dia pun stop.....dia cakap...


angah : mama dah ciap
mama : ehh....sket lg la angah (aku tunjuk yg huruf 'b' plak)
angah : hmmmm....angah dah penat, ni mana ada kakak curuh buat
mama : kalo tak siap tak leh amik gambo....(ayat nak pujuk suruh buat sampei abih la tuh)
a.long : a'ah....cmn nak tunjuk kat papa
angah : abg tlg buat aahhh...angah letihhhhh....(tak ke sabo dibuat yer tuh....buleh dia soh abg dia plak yg buat...grrrr...)

**********Nak buat cmn ni???? aku ni dah tak tau nak buat cmn....a.long dia dulu tak lah payah cam nih, balik sek kalo ada hwork gheti jer nak buat.

##########################################################

Ni plak citer a.long, 1st time dia basoh kasut sendri. Mlm semlm, ingat aku nak basuh kasut sek dia yg thn lepas....(sabo tak, dah start sek baru nak basoh kasut sek yg thn lepas...malas yer aku, hehe). Bila dia nmpk aku amik kasut tu, ckp nak basuh dia pun ckp......"ma, adam nak belajo basoh kasut sendri la".....aku pun apa lg, 'pucuk dicita ulam mendtg laaaa'..........so aku ajor la dia cmn nak basoh kasot tu.
Mula2 tu tak bersih pun....pas tu aku soh dia sental lg sampei putih.....pas dh sental semula dia tunjuk kat aku....hmmmmm ok la, for beginner........walaupun tak memuaskan hati aku ngat. Dah siap tu, dia mintak nak kapor kasot plak....aku ajor la, ckp kena kapor kat sema tempat yg ada kain tau......
pas dah kapor, ni la hasil yer....nmpk tak apa yg pelik kat dlm gambo tuh???
aku close-up sket, abih sema dikapor yer.....dlm2 kasot pun sekali.......mula tgk2 tu, aku membebel gak la kat dia..."yg pegi kapor dlm kasot ni buat hape???? sape nak tgk dlm kasut nih, kan mama dh ckp kapor yg kain jer....." dia jawab.... "adam ingat kan mama soh kapor sema, adam kapor la sema...." hahhaha, nak tegelak pun ada .....
*******Tuk pengetahuan, a.long ni puye kasut sek hok thn lepas & hok dia pakei masa tadika, sket pun tak koyak lg tau....leh recylce gi jah 2 lg.....sbb dia ni lmbt sket membeso yer....kaki dh jah 2 pun pakei kasut size 11, so kasut thn lepas2 size 10, so still leh guna laa....

6 comments:

♥ i'me ♥ said...

HAHAHAHAHA........... angah angah... dia boring la tu...tapi kalau tgk gaya dia menulis serius bebenor.. rupanya... mama tunggu yaa... hahahahaha... blh tu suruh abang long yg siapkan.. punyala panjang akal... hehehe.. kalau rafiq pun kelakar gak... cikgu soh tulis ABC ikut yg sambung2 tu.. tak semua pun dia tulis... padahal sikit je.. katanya penat nak ikut titik2 tu... sabo jelaa...

weh jue.. along baru basuh kasut sendiri ker?? kau tau dak haziq pandai basuh kasut sekolah 2 minggu pas darjah 1.. dia yg semangat nak basuh.. bukan semangat apa, nak dok dlm bilik air, main2 air sambil basuh tu..jenuh gak tu... tapi okla..dia mmg basuhla.. tp masa bln puasa hari tu dia malas.. sebab penat.. so aku la yg kena basuhkan..

Jue said...
This comment has been removed by the author.
♥ i'me ♥ said...

re: kalau ikutkan, aku pun tak confident gak nak soh haziq basuh kasut.. tapi tau jela laki aku tu...dia yg suruh, pastu dia cakap kat aku.. biar bdk tu belajar susah sikit... hehehehe..

Ciklinn said...

hahahahhaahahha adoiii mcm2 lah anak teruna nie... kelakar..

Mutiara_Lezz said...

weh..jue...budget habis-habisan ni...hihii

Anonymous said...

bab adam tu aku tak terkata apa yang aku leh cakap aku baca banyak kali..ni la aku leh bagi komen...sakit perut aku ketawa adala..kau pun satu bukan nak tunjuk mana kena kapo...tu lah sampai dalam kasut lagi....kuikuikui....ahahahaha ..mang sabo je la kau ni...entery kau ni buat aku pecah usus2 besa and kecik aku tau dok!

bagi aku angah tu budak yang cerdik orng cerdiknya kalau buat sesuatu kerja memang bosan...kau jangan pening kepalala...;)